Blogger2 Banner

De laatste dagen wordt mij regelmatig de vraag gesteld. "Is het waar dat Facebook in 2017 gaat verdwijnen?" Een bericht in de media in de 3e week van januari 2014 ligt aan deze vraag ten grondslag.

 

sad-facebook-girl-1024x768

Princeton Onderzoek

De Amerikaanse universiteit heeft deze week namelijk een onderzoek gepubliceerd dat tot de conclusie leidt dat tussen 2015 en 2017 zo’n 80 procent van de ruim 1 miljard Facebookers zou gaan afhaken. De onderzoekers vergeleken namelijk de levenscyclus van epidemieën met die van sociale netwerken en maakten zo deze voorspelling. Zij concluderen dat aan de hand van het aantal keer dat Facebook als zoekterm is ingetikt op Google. Hun theorie is dat ideeën, zoals Facebook, als een soort infectie van mens naar mens springen en daarom goed te vergelijken zijn met modellen die worden gebruikt voor epidemieën. "Op een gegeven moment verliezen mensen hun belangstelling voor het idee, ze worden er als het ware immuun voor", zeggen de onderzoekers. Het model bleek voldoende te kloppen als ze naar de ondergang van MySpace keken.

Kort door de Bocht

Persoonlijk vind ik die conclusies / theorieën nogal kort door de bocht.
Want met een gemiddelde inlogtijd op Facebook per gebruiker van 55 minuten per dag vraag ik me echt af waarom iemand nog zou zoeken naar Facebook op Google? Dat wat je al weet hoef je toch niet op de te zoeken.
Om als onderzoeker je conclusies achteraf te staven op de ondergang van MySpace die je nooit had voorspeld is wel heel tricky. Het heeft dan de schijn weg van een onderzoek naar het asociale gedrag van vleeseters versus vegetariërs.

Koekje van eigen deeg

Facebook heeft dan ook direct teruggeslagen naar Princeton:
In een post zegt Facebook: "We waren erg geïnteresseerd in het innovatieve gebruik van Google-zoekdata om trends om interesse te voorspellen, in plaats van het bestuderen van echte trends in interesse." Facebook besloot om het onderzoek zelf ook uit te voeren. Maar dan met de zoekterm 'Princeton'. "Door dezelfde robuuste methodologie te gebruiken als het Princeton-onderzoek, probeerden we meer te leren over 'Princeton University' en je geloof niet wat we hebben gevonden!" . Zo ontdekte zij tijdens het onderzoek een 'alarmerende trend': Princeton zal in 2018 nog maar de helft van het huidige aantal inschrijvingen binnenkrijgen. En in 2021 heeft de universiteit helemaal niemand meer over.

Jongeren blijven Facebook gewoon trouw

Ondanks iets wat velen zeggen toont recent onderzoek van Marketingfacts aan dat jongeren niet hun rug afkeren van Facebook. Sterker nog, het gebruik van Facebook zal ook in 2014 blijven toenemen.

Schermafbeelding 2014-01-27 om 15.16.20

Schermafbeelding 2014-01-27 om 15.17.56

(Bron: Marketingfacts)

Facebook is zijn eigen vijand

In de zoektocht naar een goed Business model probeert Facebook zoveel mogelijk te verdienen aan hun 1 miljard leden en haar adverteerders. Dat is een model waarin het evenwicht tussen beide heel fragiel is. Gebruikers willen namelijk zoveel mogelijk delen met hun vrienden, maar ook wat waarborgen voor hun privacy hebben. Gebruikers die hun account “gratis” krijgen van Facebook omdat ze indirect betalen met hun gegevens en aanwezigheid aan de adverteerders.

Bedrijven die echter een Facebook account hebben zien zich geconfronteerd met een paar vervelende eigenschappen van Facebook. Eigenschappen die het adverteren op Facebook lastig en vaak weinig effectief maken.

Mininimale response op advertenties

De hitrate van advertenties (die mini postzegels aan de rechterkant) op Facebook ligt onder de 0.5 %. In vergelijk, bij Google ligt dat 4 keer hoger op 2%. Adverteren is daarom op Facebook weinig zinvol. Dat is ook niet zo gek. Op Google zoek je iets omdat je op zoek bent. Dus heb je automatisch meer interesse als je een relevante advertentie wordt aangeboden. Op FB daarentegen ben je opzoek naar nieuws van je vrienden. Advertenties zijn daarbij net zo hinderlijk als de commercials in een spannende film. Je zapt dus weg. Oh ja, … en waag het niet om meer dan 20% tekst in je plaatje te zetten, want dat mag niet van Facebook. Als je dat doet wordt je post voor promotie of als advertentie direct geweigerd. Een behoorlijke aanbieding doen is dan wel erg lastig …

Edgeranking

Facebook hanteert een mechanisme om te bepalen wat het bereik is van jou post op je bedrijfspagina. Dit mechanisme staat bekent onder de naam Edgeranking.
Maar laat ik het uitleggen.Bedrijven met bijvoorbeeld 150.000 fans zien dat zij slechts een krappe 10.000 accounts bereiken met een enkel bericht op Facebook . Waar zijn die andere 140.000 gebleven? Onder het mom van Edgeranking bepaalt FB dat ze op basis van de inhoud van het bericht (tekst/foto/video), de response en je resultaten van eerdere berichten je bericht sturen naar x% van je fans. Als je dat wil verhogen mag je betalen. Geen schokkende bedragen maar toch. De exacte formule van Facebook is net zo geheim als de receptuur van Coca-Cola. Alleen is die vrij stabiel en lijkt Facebook onderhand wel elke maand te experimenteren met de parameters.

edgeranking

Maar ik als gebruiker die mijn favoriete Whisky brand wil volgen krijg ik dus helemaal niet al het nieuws uit Schotland op mijn page te zien. Want Facebook bepaalt wel wat ik wil en wat goed voor mij is als gebruiker.
Dat gedrag begint nu zelfs mijn contact met Facebook vrienden dwars te zitten. Facebook zegt dat de gemiddelde gebruiker zo’n 300 vrienden heeft die gemiddeld weer 4 berichten per dag plaatsen. Veel te veel vindt men. Dus ook hier grijpt Facebook steeds meer in en rommelt aan de achterkant aan wat ik als gebruiker krijg te zien van mijn vrienden.
Zij houden dus informatie achter zodat ik niet overvoerd zou worden. Maar als ik mijn vrienden echt iets wil laten weten en boven in hun page terecht wil komen dan mag dat wel van Facebook …. Als ik maar betaal!. Want ook als gebruiker “mag” ik mijn post op Facebook promoten … wat was uw creditcardnummer ook al weer?

Schermafbeelding 2014-01-26 om 16.32.56

Google+ staat in de startblokken

Er is geen enkel platform dat zo zijn gebruikers en bedrijven aan banden legt aan Facebook. En daar zit het gevaar. Bij Hyves en MySpace weten ze achteraf precies te vertellen hoe onvoorspelbaar de gebruiker kan zien. Hij/zij is zo weg en daarmee is basis van je bestaan door het afvoerputje. Zonder leden geen adverteerders en kan het licht uit. Als Facebook zich dit niet snel gaat realiseren en snel haar gebruikers en adverteerders snel tevreden houdt, en stelt, dan zijn ze weg. En dat kan dan wel eerder dan 2017 zijn.

Ik zet in dat geval mijn geld op Google+. Niet alleen heeft bijna iedereen daar al een account maar Google heeft allang bewezen dat ze dat fragiele evenwicht over het geld verdienen van gebruikers wel al jaren onder de knie hebben.

Social Share Buttons

primi sui motori con e-max.it

Lees direct de beste blogs

Contact

Telefoon: +31 615013936
Mail: info@lawaaimaker.nl
Skype: Richard G.Bordes
Twitter: @RichardBordes
LinkedIn: Richard Bordes
         Richard Bordes blogt ook op:

Richard Bordes 42Bis

 

Partners

iMonitoring logo

Create If

HeliviewPMS2

Nieuwsbrief

Ook de Blogs en mijn Nieuws in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan in!
Please wait