Blogger2 Banner

protest

Een paar jaar geleden mocht ik bij de Wakkere Krant van Nederland een presentatie verzorgen tijdens een prijsuitreiking. Een presentatie over trends en ontwikkelingen en de effecten op ons eigen dagelijks leven. Omdat ik het niet helemaal begreep wat de rol van de papieren krant nog is vroeg ik de aanwezigen. Ik vroeg hen wat de toekomst is van het nieuws van gisteren ’s nachts op papier stampen om het de volgende dag door de bus te proppen”. Er kwam geen antwoord maar het werd ijzig stil. Tijdens de borrel mompelde iemand nog iets over “duiding” maar echt gezellig werd het niet meer ...

Ondanks alle frisse jongelui ,die je in de winkelstraten een krant in de handen willen proppen (die ze zelf allang niet meer lezen) om je in een proefabonnement te lokken, loopt het aantal lezers hard achteruit. En laten wij wel zijn. In de wereld van Social Media waar de bewoners van New York 30 seconden voor de schok al op Twitter lezen dat er een aardbeving uit Washington aankomt, is het nieuws op papier letterlijk achterhaald.

Dan blijven wij hangen bij het, voor henzelf o zo belangrijke punt van, “geven van duiding”. Maar ook daar hebben de journalisten die strijd nu hard verloren volgens mij.

Nederland is ontzuild en het individu regeert. Er is dus geen politieke groep of kerk waar wij toe behoren die ons hoeft voor te schrijven wat wij vinden. Wij bepalen zelf wel onze eigen mening. Zelf heb ik geen enkele behoefte aan de verklaring van een ander bij het nieuws. Geef mij de feiten en ik trek zelf de conclusie wel, … en daarin ben ik duidelijk niet de enige.

Je mag dan ook vaststellen dat e media niet meer regeert. Laat ik een drietal voorbeelden geven:

1) #Elfstedenkoorts


Een winter geleden begon het plotseling te vriezen. Bij “De Wereld Draait Door” draaide men ook meteen door en wist Matthijs wel iedere dag een gast aan tafel te vinden om de ijsdikte te meten. De verpersoonlijking van de #Elfstendenkoorts werd de ijlende, stotterende en uiteindelijk huilende Erben Wennemars. Onderzoek van de Sociale Media wees echter iets anders uit. Met de software van Obi4wan hebben wij destijds deTweets rondom #Elfstedenkoorts gemeten en het sentiment gepeild. En wat bleek … er was helemaal geen #Elfstedenkoorts … slechts een ergernis aan het gedoe erover op TV ..

Elfstedenkoorts

2) #Koningslied


Met veel bombarie probeerde het organiserend comité van de inhulding van onze nieuwe Koning het volk een “nationaal” lied te laten zingen. Grammaticaal wanstaltig en muzikaal gezien geen echte evergreen. De verantwoordelijke schrijver gaf de pers en Nico Oudshoorn de schuld, waarop het mislukken - door de pers - in de schoenen van de Amsterdamse Grachtengordel werd geschoven. Dit was echter niet de juiste volgorde. Bij de lancering op vrijdag 21 april werden al meer dan 73.000 berichten op Twitter geplaatst. Daarbij was het sentiment direct negatief. De burger zelf vond het zelf al direct een prutlied . Daar was geen dichter of neerlandicus voor nodig. 

s van sorry

3) #Zorgpremie


Maar het meest in het oog springende is waarschijnlijk de vernietiging van het plan rondom de Inkomensafhankelijke Zorgpremie. Het plan was nog niet eens doorgerekend of de burger wendde zich direct af van haar regering en liet haar mening massaal weten. Het waren niet de journalisten die een punt had gevonden maar de samenleving liet direct massaal van zich horen. Facebook vulde zich met uitingen van ongenoegen en Twitter explodeerde. De journalisten van Wakkere Krant hoefden dit sentiment alleen maar op te pakken, terwijl de politiek al door de burger van repliek was gediend . Rutte en Samsom konden terug naar de onderhandelingstafel omdat ze er zelf ziek van werden.

En dat is mooi! Was de Publieke Opinie eerst vooral de mening van een select groepje journalisten op de verschillende redacties. Nu komt de mening van het volk ook bij het volk vandaan. En let wel: op Social Media met een participatie van 70% in Nederland. Dus een mening om echt rekening mee te houden. Samen zijn wij goed voor 4 miljoen Tweets per dag en bundelen wij onze kracht met 8 miljoen Facebook accounts. Daarmee is de Publieke Opinie nu de versie 2.0 en dus echt de Stem van het Volk.

Social Share Buttons

primi sui motori con e-max.it

Lees direct de beste blogs

Contact

Telefoon: +31 615013936
Mail: info@lawaaimaker.nl
Skype: Richard G.Bordes
Twitter: @RichardBordes
LinkedIn: Richard Bordes
         Richard Bordes blogt ook op:

Richard Bordes 42Bis

 

Partners

iMonitoring logo

Create If

HeliviewPMS2

Nieuwsbrief

Ook de Blogs en mijn Nieuws in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan in!
Please wait