Blogger2 Banner

Mens erger je

Het is vaak gezellig en interessant op Twitter. Maar soms kun je je ook vreselijk ergeren aan de berichten die men meent te moeten delen. Nu mag er wat mij betreft heel veel en is er geen enkele wet die verbiedt wat je wel en niet zou moeten twitteren. Toch zijn, in geheel willekeurige volgorde, de volgende soort tweets niet aan mij besteed.

1) Verkopende auto-DM's

Niets hinderlijker dan een verkoper die je direct zijn product of dienst in je maag probeert te splitsen. Als op een netwerkborrel iemand op je afstapt die begint met “Als je opzoek bent naar ….. (vul zelf in) dan moet je bij mijn zijn en doe ik je een aanbieding”, smeer je hem meteen naar het toilet. Het komt mij nog regelmatig voor dat een nieuwe volger mij direct een DM stuurt met een geweldige aanbieding. Of het nu is voor het maken van een van de diensten die ik zelf aanbied of zaken waar ik sowieso niet op zit te wachten, variërend van kinderwagens tot BBQ-saus. In het laatste geval vraag ik om een free sample, maar het nadeel van auto-DM’s is dat ze niet automatisch gelezen worden…

2) Automische unfollowed tweets

Natuurlijk een prima idee om je lijst van volgers en niet volgers een beetje in de gaten te houden. Misschien kan je wat leren van je eigen tweets en kan je nagaan waarom ze zijn vertrokken. Alleen ga dat nu niet dagelijks automatisch aan de hele wereld kenbaar maken. Vergeet niet dat diegene die je aan een twitter-schandpaal probeert te nagelen eerst door jezelf aan de stoep is gezet en ontvolgd. Als iemand bij je vertrekt dan is dat zo en daarmee klaar. Of wil je jouw gelijk halen en voel je je een beetje aan de kant gezet? Zo ja, ga dan door naar 3).

3) #Zeurtweets

Inderdaad, twitteraars laten graag aan elkaar weten dat het goed met ze gaat. En als er iemand echt iets heeft zijn ze ook niet te beroerd om je een hart onder de riem te steken. Maar ga alsjeblieft niet over elk wissewasje zitten zeuren. Vooral tweets in de trant van “Sommige vrienden zijn zulke slechte…” zonder enig vorm van uitleg slaan helemaal nergens op. Dat is halve informatie die meer over jou zegt dan over anderen. Vertel wat er aan de hand is of hou je #twittersnavel dicht.

4) Tegeltjeswijsheden en statements zonder kader

Niets zo irritant als een tegeltje met spreuk aan de wand. Als je geen inspiratie hebt ga dan niet out of the blue – bij gebrek aan beter – Gandhi, Mandela, Oscar Wild of je grootmoeder citeren. Het voegt niets toe, het inspireert niet en laat je zeker niet slimmer lijken. Zelfs niet als het in het Engels is. Oh ja… Ook het bijvoegen van een bijbehorend plaatje van internet met de spreuk maakt het nog erger… je hebt het gewoon gekopieerd…. Dan liever iets slechts zelf bedacht, wat mij betreft.

a5

5) TrueTwit DM’s

Dus ik neem de moeite om met jou een dialoog aan te gaan, En wat doe jij? Je vraagt mij via een automatisch bericht of ik wel echt ben? Als je op een netwerkborrel staat vraag je dan ook je gesprekspartner om zijn paspoort om te kijken of hij wel echt is? Bij de ontvangst van zo’n DM rest mij maar één actie: de “ontvolgknop” … Toedeledokie!

6) Rits van klaargezette berichten

Zo ontzettend handig: dat klaarzetten van tweets die er op tijdstip X vanzelf uitvliegen. Niet erg handig want als je er niet bij bent, weet je niet wat de teneur van dat moment is. Is net de abdicatie van de vorstin aangekondigd en is iedereen daar en masse mee bezig, kom jij plots met je voorgekauwde slimme of commerciële opmerking. Niet zo handig.
Als je dan ook nog eens al je opmerkingen gelijk de ether in slingert val je hard door de mand. 140 tekens is niet veel, maar 10 tweets in twee seconden versturen kan niemand.

7) Ik-heb-iets-leuk-tweets die al lang gepasseerd zijn (oud nieuws)

Als je nu per ongeluk langs iets leuks gekomen bent, check dan even hoe oud het nieuws is. Breaking news is op Twitter niet zo heel lang breaking. En je mag ervan uitgaan dat je TimeLine wel bij de tijd is. Dus meld nu niet na 5 uur oud nieuws als nieuw nieuws… tenzij je @Spuit11 als account hebt.
Oh ja, dat geldt ook voor die lollige foto/video/grap die al maanden, zo niet jaren, rondwaart. Moppen met een baard kennen we allemaal al. Wees dus actueel en bij de tijd!

8) Retweet dit want dan win ik iets…

‘Kansloos’ is hier het enige juiste woord. Je gaat nooit iets winnen. En voor het bedrijf dat deze “geweldige” actie heeft bedacht: het levert jullie niets op. Die volgers volgen in de ijdele hoop dat ze iets winnen. Maar uiteindelijk reizen ze echt niet vanuit de Randstad naar Emmen af om bij jou een loungeset te kopen.   

9) Herhalingtweets

Na zes keer weten wij het wel. Zeker als je het achterelkaar blijft tweeten alsof er een tik in je plaat zit. Doe een beetje moeite en verpak je boodschap eens in een ander papiertje. Nog erger zijn bedrijven die hun medewerkers allemaal op hetzelfde moment hetzelfde bericht laten versturen. Het bewijst in ieder geval dat creativiteit niet één van de kernwaarden van die organisatie is.

10) I have some pics from you bit.ly/oelewapper

Kon je jouw eigen nieuwsgierigheid niet bedwingen? Je hebt je op een ongelooflijk domme manier laten hacken op je twitteraccount. Al je volgers krijgen nu eenzelfde DM van je en lachen je uit of zitten zelf met de gebakken peren. Snel je wachtwoord veranderen en NOOIT meer doen. Oh ja… deze grappenmakerij is al jaren oud maar nog dagelijks is er minstens één tweep in mijn TL die er met open ogen inloopt…

En waar erger jij je aan op Twitter?

Aan welke Tweets heb jij een broertje dood? Twitter ze maar naar me @RichardBordes en ik zet ze erbij :-)

Social Share Buttons

primi sui motori con e-max.it

Lees direct de beste blogs

Contact

Telefoon: +31 615013936
Mail: info@lawaaimaker.nl
Skype: Richard G.Bordes
Twitter: @RichardBordes
LinkedIn: Richard Bordes
         Richard Bordes blogt ook op:

Richard Bordes 42Bis

 

Partners

iMonitoring logo

Create If

HeliviewPMS2

Nieuwsbrief

Ook de Blogs en mijn Nieuws in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan in!
Please wait