Het bezoeken van netwerkbijeenkomsten, seminars en congressen is altijd interessant. Je weet nooit wie je tegen het lijf loopt aan nieuwe of oude bekende. Maar ook uit de verhalen pik je altijd wat op dat inspirerend is en je op een later tijdstip weer kan gebruiken. Zo blijf je lekker bij met de ontwikkelingen en blijkt netwerken net werken.
Afgelopen maand was er een zeer grote bijeenkomst voor ondernemers. Een zaal vol leergierige baasjes werd aan de hand van een succesvolle coach meegenomen in de geheimen van zijn successen. Mooi gemonteerde filmbeelden van gescoorde doelpunten en gewonnen wereldkampioenschappen werden gecombineerd met de harde realiteit van veel oefenen en nog eens oefenen. Zo nam hij de zaal mee op een indrukwekkende reis. Speelsters werden in ijswater gezet voor het herstel van de spieren en de verbetering zat hem in het beter maken van de pluspunten en het negeren van de mindere kwaliteiten. Herkenbaar voor iedereen en zo fraai verteld dat menigeen aan het slot een traantje wegpinkte. De emotie van succes tastbaar gemaakt in een verhaal van nog geen 30 minuten. Op zichzelf al een prestatie. Zeker als je daarbij dacht aan de punten die je mee naar huis nam voor de opvoeding van je eigen kinderen.
De bijeenkomst werd daarna afgesloten met een “interview” van een aantal van succesvolle topondernemers. Opdat de zaal daar wat van kon leren…..
De hoofdgast was een man die ooit begonnen was als kelner op de Holland-America lijn. Als jonge gast zag hij dat de langspeelplaten aan de andere kant van de grote plas stukken goedkoper waren dan in het eigen land. Slim als hij was laadde hij keer op keer zijn koffertje vol met muziek om ze thuis net onder de prijs van de gevestigde orde aan platenzaken. De concurrentie boos maar hij gewiekst en als snel werd de Grote Vaart verlaten om eerste eigen toko te beginnen op het vaste land. Na de eerste volgde een tweede en een derde om te eindigen in een behoorlijke keten van winkels in elke redelijke stad of dorp. Onmiskenbaar succesvol dus, maar wel heel wat jaren geleden en hoe anders is het met hem nu.
Van uitdager op de markt met nieuwe flitsende ideeën werd hij zelf de gevestigde orde. Toen ik zijn verhaal verder aanhoorde begon ik meer en meer een gevoel van medelijden te krijgen voor de miljonair met zijn vastgeroeste ideeën.
De CD had hij al direct vervloekt, want men zou toch nooit zomaar als de LP’s de deur uit doen? Het Downloaden was er de schuld aan dat zijn imperium nog maar 1% winst maakte op zijn steeds verder dalende omzet. Ook die vervelende internetwinkels hadden bijgedragen aan zijn neergang.
In plaats van de nieuwe mogelijkheden te willen omarmen had hij aan al het oude vastgehouden. In een laatste poging was hij langs scholen gegaan om, heel nobel, uit te leggen dat downloaden diefstal was. Om een aantal jaar later te ontdekken dat, terwijl hij door het land reisde, juist de I-Store zijn klanten gepikt had.
Die hele nieuwe muziekcultuur leverde ook nog geen nieuwe grote artiesten op vond hij. De laatste albums van Esmee Denters en Justin Bieber zullen inderdaad niet meer aan de balies van zijn winkels worden opgevraagd. Daarvoor hoef je allang niet meer de deur uit.
Zijn klaagzang werd gecompleteerd door de opmerkingen dat hij zich te oud voelde voor moderne zaken zoals Internet en Social Media. Maar vooral door het feit dat hij trots was dat er in de top van zijn organisatie meer dan 25 mensen werkte die al meer dan 25 jaar in dienst bij hem waren…..dan weet u meteen hoe het staat met het ontwikkelen van geweldige nieuwe ideeën en initiatieven.
Zo mist deze oude kelner van de Holland-America lijn toch nog aan het einde de boot en is de kluis op een goede dag leeg . Hetgeen nog harder werd neergezet door de interviewer die afscheid van hem nam met de opmerking ;”Gelukkig heb je meer verstand van Opvoeden”